Bol.com, de grootste e-commerce retailer van Nederland en België, publiceerde onlangs een rapport met daarin een onderzoek over het verband tussen levertijd en conversiepercentages. Ontzettend interessant natuurlijk wanneer jij een verkoper bent op bol.com. Bol.com deelt concrete onderzoeksdata omtrent het gedrag van bol.com klanten en het effect hiervan voor jou als ondernemer.

Veranderende klant

De e-commercewereld verandert. Razendsnel. Online platformen zijn een nieuw fenomeen in deze wereld en domineren een sterke positie in de markt.Dit is mede te danken aan de verandering van het klantgedrag en de -behoeftes. Een eerder onderzoek toont aan dat 16% van de online consumenten in Nederland zijn zoektocht start bij een online platform (ook wel online marketplace genoemd). In landen zoals Amerika ligt dit percentage al op 55%. We willen steeds vaker alles op één plek kunnen aanschaffen, de beste service krijgen en het ook nog eens vliegensvlug op onze deurmat hebben liggen. Als ondernemer moet je hier op kunnen inspelen mocht je willen overleven in deze veranderende wereld. Zo bevestigt ook het onderzoek van bol.com.

Levertijd een enorm effect op conversie

Niets voor niets heeft bol.com levertijd hoog in het vaandel staan. ”36% van de online consumenten keert terug vanwege de optie om een bestelling snel te laten leveren”, aldus bol.com. Bol.com benadrukt dat artikelen met een korte levertijd beter converteren op hun platform én dat je hiermee de kans op de beste verkooppositie verhoogt. In onderstaande grafiek kun je zien welke levertijden bij bol.com het beste converteren. De getoonde cijfers zijn indexcijfers, waarbij ‘tot 23.59’ gemiddeld voor de beste conversie zorgt (dus dat is index 100). Hieruit blijkt dat ‘next day delivery’ een grote rol speelt op de conversie.

Onderzoek bol.com conversie en levertijd

Pieken bij bol.com

Verder laat bol.com ook zien welk tijdstip de meeste klanten zich op bol.com bevinden. Zoals je in onderstaande grafiek kunt zien, ligt bij bol.com op een gemiddelde dag de piek in de avond.

Klantgedrag bol.com

Concreet betekent dit: bied jij als ondernemer een uiterste besteltijd (cut off tijd) aan van 12.00 uur, dan heb je een grote kans dat je conversie laat liggen. 75% van de bezoeken bij bol.com vindt plaats na 12.00 uur. In deze situatie zien klanten die na 12.00 uur een bestelling willen plaatsen een levertijd van 2 werkdagen. Met als gevolg: klant zoekt naar een ander alternatief en jij laat conversie liggen.

Vergeet de weekenden niet

Het verkorten van de levertijd naar 1 werkdag heeft ook een grote invloed op de dagen voor het weekend. ”55% van de bol.com klanten bezoekt bol.com vanaf donderdag tot en met zondag”, aldus bol.com. Klanten verwachten ook voor én in het weekend een snelle levering. Veel webshops of verkopers op bol.com kunnen niet voldoen aan snelle levering in het weekend. Meestal geldt: op vrijdag besteld, pas dinsdag in huis. Dit is natuurlijk zonde, want ook hier laat je conversie liggen.

Verander je leverbelofte

Wil je dus een betere positie creëren binnen bol.com en je conversie verhogen als verkoper, dan is het noodzakelijk om de beste leverbelofte aan te (kunnen) bieden. Logistiek via bol.com (Lvb) biedt voor bol.com verkopers hier een oplossing voor. Je kunt via Lvb je logistiek door bol.com laten uitvoeren waardoor je profiteert van ‘voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’ of de Select-bezorgopties. Lvb gaat gepaard met kosten en heeft zijn voor- en nadelen. Maar in onze opinie wegen de voordelen zwaarder mee dan de nadelen. Een logistieke ontzorging, kunnen voldoen aan de servicenorm ‘levertijd’ en het beter kunnen inspelen op de klantbehoeftes zijn in onze ogen grote voordelen.